otevřeno: pondělí-čtvrtek od 9-17hodin
pátek od 9-16hodin
jiný termín po tel.dohodě
KONTAKTY: Jan Jelínek,
602218958 , 602101431 , 220514831
info@smartcentrum.cz ,
smartcentrum@volny.cz 
Maličký vůz
Smart City Coupé se na trhu objevil poprvé v roce 1998. Při jeho návrhu vycházeli konstruktéři z evropské statistiky: 90 % doby svého života auto stojí a pouze překáží.
Ve zbývajícím čase jsou zadní sedadla automobilu většinou prázdná. Pouze 30 % lidí, kteří autem dojíždějí do práce, má zajištěno parkování. Přitom při cestách do práce nebo po městě je automobil průměrně obsazen pouze 1,2 osobami.
Proto má vozítko
Smart pouze dvě sedadla a při parkování zabere pouze polovinu plochy průměrného osobního vozu. Dnes se vyrábí několik základních verzí: Smart City Coupé, Smart Cabrio a Smart Roadster, v různých stupních výbavy a mnoha modifikacích. Jako pohonné jednotky slouží tři benzínové přeplňované tříválce 698 cm3 o výkonech 37, 45 a 55 kW a jeden přepňovaný diesel, rovněž tříválcový, se vstřikováním common rail, o objemu 799 cm3 a výkonu 30 kW (točivý moment 100 Nm při 1800 - 2800 ot.min-1).
Smarty se vyrábějí ve francouzském Hambachu poblíž německých hranic, v moderním podniku MCC smart, který je součástí koncernu DaimlerChrysler. Na produkci smartů se významnou měrou podílí několik světových automobilových subdodavatelů, kteří mají své provozy integrované přímo v areálu továrny. V MCC Smart pracuje zhruba 800 vlastních zaměstnanců a dalších 1200 pracovníků je zaměstnáno u partnerů (největší je Dynamit Nobel France). Denní produkce je více než
500 vozidel. Například v době naší návštěvy se v Hambachu vyrobilo 583 vozidel.

Hned u vstupní návštěvnické haly vás uvítá několikapatrová skleněná věž, naplněná hotovými smarty. Podobnou stavbu můžete spatřit u prodejců modelů Smart po celé Evropě a díky pestrému zbarvení autíček vyhlíží jako mincovní automat na plastikové modely. Ale Smart určitě není plastikový model, ale jde technicky velmi propracovaný automobil, který se vyrábí za použití celé řady moderních technologií. Ale na druhou stranu je pravda, že karosérie smartu je z velké míry vyrobená z plastů. Produkci karosérií neboli tzv. body panelů zajišťuje přímo v areálu továrny MCC Smart firma Dynamit Nobel France. Jak již název napovídá, podnik světového jména založil známý vynálezce, a stalo se tak v roce 1865. Nobel zajišťuje výrobu všech plastových dílů, které jsou upevněné na kovovém bezpečnostním rámu.
Díly karosérie se vyrábějí přesným vstřikováním plastů. Tedy bez jakéhokoli následného zpracování, jakým je třeba broušení či leštění. Surovina pro vstřikovací lisy se dováží ve formě granulátu, což s sebou přináší značnou úsporu dopravních nákladů. Smart je velmi barevné autíčko v Hambachu umějí dělat s barvami doslova kouzla. Některé barvy jsou základní (červená, černá a žlutá) a plastové díly je získávají ihned po vylisování a nemusejí se dále dobarvovat. Pouze se přelakovávají dvěma vrstvami bezbarvého laku, aby získaly odolnost proti agresivnímu UV záření. Ostatní díly se dobarvují látkou na bázi polyuretanu. Zvláštní problémy nastávají, pokud vstřikovací lis přechází na výrobu dílů jiné barvy. To se děje 4 - 5krát denně. Změní-li se barva granulátu, mají první vyrobené díly nestálou barvu. Proto se tyto nepovedené kusy rozemelou a přidají se ke granulátu, který slouží pro výrobu černých, tzv. neviditelných dílů.
Majitelé smartů mají také možnost si změnit barvu svého vozu, pokud se jim z nějakého důvodu přestane líbit. Neděje se tak ovšem přelakováním, ale výměnou body panelů za jinak zabarvené díly - tzv. fresh-up. Celá operace trvá pouze hodinu a stojí okolo 800 eur. V provozu firmy Nobel pracuje 13 vstřikovacích lisů, které disponují silou až 4000 t. Tato obrovská síla je například potřeba pro výrobu dveří. Produkce je plně automatická a vyrobené díly odebírá z lisu robot, který také pomocí ultrazvuku odstraňuje nálitky a sráží hrany. Nedílnou součástí skeletu každého smartu je bezpečnostní rám. Jeho výrobu zajišťuje firma Magna Steyer, velký nadnárodní subdodavatel automobilového průmyslu, jehož jedna pobočka se nachází i v Českých Velenicích. Na bezepečnostní rám smartu jsou kladeny obzvláště náročné požadavky. Vzhledem k malým rozměrům vozítka s jen minimálními deformačními zónami musí rám zajistit přežití posádky i při nárazu v rychlosti 64 km.h-1 (40 mph). Na přiloženém obrázku můžete vidět kompletní rám. Modře nalakované prvky se při crash testu zdeformují, červené jsou pevnostní a musejí náraz vydržet beze změny tvaru. Je zajímavé, že model Cabrio má rám vyhotovený ze 131 dílů, zatímco City Coupé si vystačí pouze se 108 díly. Je to dáno větší ochranou pasažérů, které musí vůz bez střechy zajistit.
Ve firmě Magna pracuje 190 robotů, které pracují zcela automaticky. Pouze 40 robotů je obsluhováno 6 pracovníky. Ve světě není žádná jiná automobilka na sportovní vozy tolik robotizovaná. Očekává se, že jen letos opustí brány podniku 25 - 30 000 rámů pro Roadster. Výrobní takt jedné karosérie je 7 min a kompletní výroba rámu trvá zhruba hodinu, přičemž rám má zhruba 1800 svářecích bodů.
Montáž
Finální montáž trvá cca
4,5 h. Montážní pás je uspořádán velmi racionálně a v žádném místě není vzdálenost z ložné plochy kamionu k montážní lince delší než 15 m. Praktikuje se systém dodávek just-in-sekvence, ve správném pořadí. Například agregáty jsou seřazeny přesně v tom pořadí v jakém přijíždějí na montážní pracoviště karosérie, do kterých se budou montovat.
Motory pro smarty se vyrábějí v Berlína, ovšem kompletaci tzv. zadního hnacího nápravového modulu (tj. celek zadní nápravy, převodovky, rozvodovky a motoru dodává (rovněž systémem just in sequence) další z předních dodavatelů automobilového průmyslu - společnost Thyssen Krupp Automotive.
Agregáty (zadní hnací nápravový modul a přední náprava) se nasazují zespoda do karosérie ručně, ovšem 15 šroubů, které je drží dotahuje automat.
Jedním z posledních montážních úkonů je vlepování střechy (plastové nebo skleněné), dveří, kol a sedadel, samozřejmě just in sequence.
Zbývá jen výstupní kontrola. Testuje se na zkušebních válcích při simulované rychlosti 120 km.h-1 a zkoušejí se brzdy, řízení, řazení a také funkce (sériově dodávaného) systému ESP. Na jeden vůz připadá zkušební čas 4 min. Po dynamickém testu se ještě opticky kontroluje těsnost agregátů, umístění čidel ABS, vzhled body panelů, lícování dveří, atd. Nakonec následuje ještě 12min test stříkající vodou na těsnost karosérie. Namátkově vybrané vozy se navíc ještě podrobují jízdním zkouškám na venkovní zkušební dráze.